1 | 2 | 3 | 4 | 5

1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7

Branża spirytusowa wspiera porozumienie handlowe z Kanadą (CETA)

ZP PPS ocenia, że wynegocjowana umowa będzie miała bezpośrednio i pośrednio pozytywny wpływ na rozwój przemysłu spirytusowego w Polsce. Przede wszystkim może stanowić ważny czynnik pobudzający eksport krajowych mocnych alkoholi z segmentu premium. Świadczą
o tym m.in. dotychczasowe dobre wyniki polskich markowych wódek w Kanadzie i USA.

„Obecnie strona kanadyjska prowadzi protekcjonistyczną politykę na rynku alkoholowym, a lokalne produkty są uprzywilejowane na wiele sposobów. Funkcjonują kanały sprzedaży detalicznej zamknięte dla alkoholi importowanych czy mechanizmy bezpośrednich dostaw do barów i restauracji, także ograniczone do lokalnych wyrobów. Liczymy, że mechanizmy zawarte w CETA zapewnią ścisłe egzekwowanie wcześniejszych umów
i zobowiązań dotyczących wolnego handlu, a także wymuszą większą przejrzystość w sposobie działania kanadyjskich instytucji regulujących rynek napojów spirytusowych. Nie bez znaczenia jest też zniesienie taryf” - podkreśla Leszek Wiwała, Prezes Zarządu Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy.

Kanada jest 5. największym rynkiem dla europejskich napojów spirytusowych, rocznie generuje 285 mln euro dla gospodarki europejskiej. Dzięki pełnej eliminacji taryf importowych na wyroby spirytusowe umowa CETA może przyczynić się do znacznego zwiększenia sprzedaży na rynek kanadyjski polskich mocnych alkoholi. Dziś krajowi producenci wysyłają do Kanady rocznie wolumen wart 4 mln euro. Kluczowe kierunki eksportowe to Francja i Stany Zjednoczone, powoli zwiększa się obecność przedsiębiorców na rynkach wschodzących. Zniesienie barier w handlu z Kanadą jest szczególnie istotne dla małych i średnich firm.

„Po podwyżce akcyzy na napoje spirytusowe w 2014 r. wielu producentów z konieczności ograniczyło inwestycje w eksport. Poprawa warunków konkurowania na atrakcyjnych rynkach jest dla nich szansą na zwiększenie sprzedaży zagranicznej. Nasze alkohole premium są bardzo dobrze przyjmowane na świecie, mamy wiele rozpoznawalnych marek. Dzięki tradycji i dobrej reputacji konsument jest w stanie zapłacić więcej za wódkę czy nalewkę z Polski. Jeżeli tylko warunki konkurowania polskich producentów będą takie same jak firm lokalnych z nadzieją patrzę na szanse rozwoju eksportu do Kanady” – dodaje Andrzej Szumowski, Przewodniczący Rady Głównej Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy i Prezes Stowarzyszenia Polska Wódka.

Branża spirytusowa zaapelowała do polskich posłów w Parlamencie Europejskim o poparcie umowy handlowej pomiędzy Unią Europejską a Kanadą, podkreślając, że porozumienie w znacznym stopniu przyczyni się do wzrostu gospodarczego całej Unii Europejskiej. Wyroby spirytusowe stanowią największą część eksportu rolno-spożywczego Unii, generując w 2015 r. nadwyżkę handlową w wysokości ponad 9 mld euro. Największy udział ma eksport whisky, koniaku i wódki.

logo sigma

Baner Moeschle Polska

vimax

Ekomix

sitspoz