1 | 2 | 3 | 4 | 5

1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7

"Weź mnie w obroty" podsumowanie kampanii

Zaledwie 6 proc. konsumentów przy zakupie piwa zwraca uwagę na jego opakowanie. Tylko 14 proc. ma świadomość, że korzystanie ze szklanych butelek zwrotnych pomaga oszczędzać energię i surowce. Co ósma osoba, która kupiła napój w butelce zwrotnej, przyznaje, że nigdy nie próbowała jej zwrócić . Zachęcanie do oddawania do sklepów butelek zwrotnych, a przez to ochronę środowiska naturalnego, miał na celu Carlsberg Polska, realizując przez trzy lata kampanię społeczną „Weź mnie w obroty”.

Dane z raportu , jaki TNS Polska przygotował na zlecenie Carlsberg Polska, posłużyły za punkt wyjścia dla kampanii „Weź mnie w obroty”, zainicjowanej
w 2014 r. we współpracy z Fundacją Nasza Ziemia. Celem działań było zwiększanie świadomości ekologicznej konsumentów i zachęcanie ich do oddawania szklanych butelek zwrotnych do sklepów, co przekłada się na liczne korzyści dla środowiska naturalnego. Badania przeprowadzone na zlecenie Ministerstwa Środowiska rok później, w 2015 roku, potwierdziły, że 78 proc. Polaków uważa, że plan wprowadzenia kaucji za szklane i plastikowe butelki po napojach poprawiłaby stan środowiska. Jednocześnie 31 proc. respondentów przyznało, że miało problem z odzyskaniem obowiązującej już kaucji za szklaną butelkę w sklepie. Jako jeden z powodów konsumenci podawali konieczność okazania paragonu za zakupiony wcześniej produkt. To nadal duża bariera w promowaniu eko nawyku oddawania do sklepów butelek zwrotnych.

Dlaczego warto oddawać butelki zwrotne do sklepu
W Polsce krąży około 400 mln szklanych butelek. Ich wartość to ok. 150 mln złotych. Butelka zwrotna to jedno z najbardziej ekologicznych opakowań na rynku FMCG i obecnie wykorzystywane jest tylko w branży piwnej. Może zostać użyta dwadzieścia razy. Niestety, w Polsce butelki odbywają drogę między konsumentem a browarem tylko 8–12 razy. Liderami w tym obszarze są Dania, Holandia, Finlandia i Norwegia – ponad 70 proc. butelek jest tam ponownie napełnianych.
Wyzwania butelki zwrotnej
Innowacyjność kampanii „Weź mnie w obroty” polegała przede wszystkim na tym, że butelka zwrotna – jej bohaterka – nie była związana
z żadną marką, i że przytrafiały się jej przygody typowe dla każdego młodego, pełnoletniego konsumenta. Z myślą o nim kampania była realizowana głównie w Internecie. Na jej potrzeby powstał fan page na Facebooku „Weź mnie
w obroty” i strona internetowa www.wezmniewobroty.pl. Atrakcyjne treści - animowane filmy, komiksy autorstwa młodych artystów: Marty Zabłockiej, Dennisa Wojdy, Macieja Łazowskiego i Bereniki Kołomyckiej, a także infografiki, eko-cytaty i konkursy zwracały uwagę i budziły zainteresowanie. W spotach o butelce zwrotnej wziął udział Piotr Rogucki - aktor, muzyk i członek zespołu Coma, który był ambasadorem kampanii w 2014 r.

logo sigma

Baner Moeschle Polska

vimax

Ekomix

sitspoz