1 | 2 | 3 | 4 | 5

1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7

Produkty

Soki pomarańczowe 2017 - badanie ogólnej oceny smaku na podstawie ewaluacji sensorycznej

Według ekspertów z Instytutu Żywności i Żywienia im. prof. dra med. Aleksandra Szczygła dzienne zapotrzebowanie na płyny osoby dorosłej wynosi 2 litry w przypadku kobiet i 2,5 litra w przypadku mężczyzn (1). W okresie letnim zalecane dobowe spożycie płynów wzrasta i może wynieść nawet o 1 litr więcej w czasie upałów. Warto zauważyć, iż oprócz wody i innych napojów, do spożywanych płynów zaliczają się również te zawarte w pokarmie (np. w zupach, czy w sosach). Niedostateczne nawodnienie organizmu, zwłaszcza w lecie, może prowadzić do jego osłabienia, powodować uczucie zmęczenia, a w skrajnych przypadkach (niedobór 20% płynów w organizmie) może przyczynić się do śmierci.

Nie tylko woda

W sierpniu br. Polski Instytut Badań Jakości we współpracy z Wydziałem Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego (SGGW) w Warszawie przeprowadził test ośmiu soków pomarańczowych wyprodukowanych z soku zagęszczonego, oferowanych przez najbardziej popularne firmy z branży spożywczej. W grupie testowanych produktów znalazły się zarówno soki znanych producentów (Tymbark, Hortex, Fortuna) jak i produkty własne sieci handlowych (Tesco, Lidl, Carrefour). Test objął następujące marki soków pomarańczowych:
• Carrefour Sok Pomarańczowy;
• Cappy Pomarańczowy;
• Dizzy Pomarańcza;
• Fortuna Pomarańcza;
• Hortex Pomarańcza;
• Piotr i Paweł Sok Pomarańczowy;
• Tesco Orange Juice;
• Tymbark Pomarańcza.

Przebieg testu

W celu zapewnienia rzetelności testu, badanie soków pomarańczowych zostało podzielone na dwa etapy. W pierwszym z nich dokonano ogólnej oceny smaku na podstawie ewaluacji sensorycznej soków metodą QDA (Quantitative Descriptive Analysis), dzięki której możliwe było szczegółowe określnie profilu smakowego każdego z testowanych produktów. Na tym etapie wyodrębniono zmienne charakteryzujące badane soki, do których należą: kolor, intensywność zapachu pomarańczy, intensywność zapachu kwaśnego, słodkiego, ostrego i multiwitaminowego, intensywność smaku pomarańczy, intensywność smaku kwaśnego, słodkiego, multiwitaminowego oraz esencjonalność.

W drugim etapie badania dokonano oceny jakości każdego z produktów na podstawie wyodrębnionych wcześniej zmiennych. Ocena ta została dokonana przez wykwalifikowanych testerów (pracowników naukowych SGGW), którzy dwukrotnie spróbowali każdego z produktów. Każdy z badających oceniał testowany produkt w skali 10 punktowej. Ostateczny rezultat uzyskany przez poszczególne marki soków wyrażony jest jako średnia arytmetyczna badanych zmiennych. Ważnym aspektem badania był tzw. „blinding”, czyli przygotowanie próbek każdego z produktów w sposób uniemożliwiający rozpoznanie jego marki.

Wyniki testu

Spośród ośmiu testowanych soków pomarańczowych najwyżej oceniono produkt marki Tesco: Tesco Orange Juice, który uzyskał maksymalną możliwą liczbę punktów. Produkt firmy Tesco charakteryzuje się wyczuwalnym smakiem pomarańczy (6,1 punkty w dziesięciostopniowej skali), delikatną, acz wyczuwalną słodkością i kwasowością (odpowiednio 3,7 i 3,4) oraz wyczuwalną esencjonalnością (6,6). Powyższy profil smakowy został zdecydowanie najwyżej oceniony przez testerów.

Na drugim miejscu znalazł się sok pomarańczowy firmy Carrefour, tracąc do lidera 7 punktów. Profil smakowy tego produktu nieznacznie różni się od profilu zwycięzcy. Sok firmy Carrefour charakteryzuje się mniej wyczuwalnym smakiem pomarańczy (6,0), nieznacznie wyższą słodkością i nieznacznie niższą kwaskowatością (odpowiednio 3,9 i 3,2) oraz trochę niższą esencjonalnością (6,2).

Trzecie miejsce w teście przypadło sokowi firmy Fortuna, który z rezultatem 87% uzyskał, razem z produktem Carrefour, wyróżnienie w teście. Wynik ten został osiągnięty na podstawie profilu smakowego charakteryzującego się wyczuwalnym smakiem pomarańczy (6,0), delikatną, acz wyczuwalną słodkością i kwasowością (odpowiednio 4,0 i 3,9) oraz wyraźnie wyczuwalną esencjonalnością (6,4).

http://ncez.pl/edukacja-konsumencka/zywnosc-i-zywienie/jesli-pic--to-ile-i-jak--

 

 

logo sigma

Baner Moeschle Polska

vimax

Ekomix

sitspoz