1 | 2 | 3 | 4 | 5

1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7

Wydarzenia

Dynamiczny rozwój shotów funkcjonalnych

Od ponad roku na sklepowych półkach obserwujemy bardzo dynamiczny wzrost produktów zamkniętych w małych buteleczkach. Są nimi shoty funkcjonalne, będące skondensowaną dawką naturalnych składników aktywnych odpowiadających za daną funkcję. Do najczęściej używanych składników aktywnych zalicza się imbir, kurkumę, pieprz czy też cynamon. - Cechą charakterystyczną shotów jest ich intensywny smak. Shoty mają za zadanie dać organizmowi prawdziwego "kopa", stąd tak wiele rozwiązań opartych jest na imbirze o ostrym posmaku – mówi Maciej Mikołajczak z Chias Brothers.

 125511 r0 940

 

ntensywność smaku ma swoje pozytywne strony oparte na aspektach psychologicznych. Po spożyciu produktu u konsumenta pojawia się poczucie, iż wypił on naturalne remedium, które wspiera różne funkcje organizmu i wpływa na jego samopoczucie w zależności od bieżących potrzeb. Wśród nich najczęściej występują – koncentracja, energia, dobry sen, oczyszczenie a przede wszystkim wsparcie odporności organizmu.

Bazując na danych konsumenckich Mintel, „w maju 2020 roku, 34% Polaków deklarowało zainteresowanie żywnością, która może wspierać system odpornościowy. - Te nowe potrzeby stały się w efekcie nowym oknem możliwości dla marek spożywczych – mówi Honorata Jarocka, Senior Food and Drink Analyst, Mintel.

Wszechobecność shotów funkcjonalnych w różnych kanałach sprzedaży potwierdza chęci konsumentów do naturalnego wpływania na swój organizm poprzez stosowanie produktów o określonej funkcji. Dla klienta obecnie ważne jest to, aby niewielką ilością produktu dostarczyć organizmowi wiele korzyści zdrowotnych. Również wygodne i niewielkie opakowanie ma w tym wypadku duże znaczenie, gdyż można je wszędzie zabrać.

W Polsce rynek bardzo szybko rośnie, ale jest to dopiero początek ery shotowej. W krajach Europy Zachodniej, jak również w Stanach Zjednoczonych takie produkty dostępne są od wielu lat, co potwierdza iż nie jest to zaledwie krótkotrwały trend. W Ameryce ta kategoria przeszła długą drogę rozpoczynającą się już w 2004 roku.

Kraje skandynawskie, na czele z Danią, odgrywają znaczącą rolę we wdrażaniu shotów w Europie. Następne co do wielkości rynku są Niemcy, Norwegia i Szwecja. Znanymi markami shotowymi w Europie są między innymi brytyjski Innocent i Moju, czy duński BANGS.

- Na polskim rynku premiera tej subkategorii nastąpiła w grudniu 2019 roku za sprawą marki wellss należącej do Chias Brothers. 2 SKUs marki wellss zadebiutowały w Żabce. Początkowo linia shotów oparta była na 2 funkcjach, ale widząc zainteresowanie konsumentów i sieci handlowych, w ciągu kwartału poszerzyliśmy ofertę o focus, beauty, prebiotic oraz sleep, dzięki czemu dziś w swoim portfolio mamy najszerszy wachlarz funkcji z dostępnych na rynku - Natalia Heyn z Chias Brothers .

Z początkiem 2020 roku tego rodzaju produktu lawinowo pojawiały się również w innych kanałach sprzedaży, wykazując tym samym dużą dynamikę wzrostu nowej subkategorii produktów. Obecnie shoty dostępne są między innymi w sieci: Rossmann, Auchan, Żabka, Lidl, Shell, Hebe, Carrefour, Intermarche czy SPAR. Lidl pod marką własną wprowadził shoty w puszce rozpoczynając od 1 SKU. Obecnie w ofercie sieci znajdują się aż 3 rodzaje shotów zlokalizowane między innymi w strefie przykasowej. Żabka i Rossmann również w swojej ofercie mają markę własną shotów. Kategoria nabiału oferuje Shot Probiotiques Activi, który zamknięty jest w 80-gramowym opakowaniu.

Coraz więcej sieci decyduje się na wdrażanie rozwiązań shotowych, lub poszerzanie obecnej półki shotów. Wpływa na to popyt na tego typu produkty, ale i potrzeba urozmaicania półek nowymi rozwiązaniami, by przyciągać młodych klientów otwartych na innowacje w żywności. To „must have” dla Millenialsów i młodszych pokoleń, które stanowią znaczącą grupę populacji i szukają naturalnych sposobów wpływania na swój organizm, poprzez dostarczanie funkcji, jak na przykład wzmocnienie odporności organizmu.

Obecnie wpływanie na system odpornościowy jest gorącym tematem. Szczególnie teraz konsumenci są chętni na nowe rozwiązania. To staje się szansą do trwałego zakotwiczanie w świadomości konsumentów, istnienia nowej subkategorii produktów. Kategoria w krajach zachodnich obecna jest już od wielu lat, co potwierdza, że shoty wchodzą w stałą ofertę sklepów, a nie odpowiadają jedynie za chwilowe trendy.

logo sigma

Baner Moeschle Polska

vimax

Ekomix

sitspoz