1 | 2 | 3 | 4 | 5

1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7

640 x 340 dziewczyna

Wydarzenia

„Polska Wódka” z ziemniaków – sprawą międzynarodowej wagi

Rok po nowelizacji ustawy określającej czym jest oznaczenie „Polska Wódka/Polish Vodka” rosyjski Minister Spraw Zagranicznych Sergiej Ławrow w kurtuazyjnej wymianie uprzejmości podczas spotkania z Johnem Kerry, Sekretarzem Stanu USA na konferencji w Paryżu wspomniał o polskiej wódce z ziemniaków.

Tym krótkim zdaniem Minister Ławrow zrobił wiele dobrego dla promocji jednego z najlepszych polskich produktów – wódki produkowanej z ziemniaków. Dziękujemy Panie Ministrze.


vodkaOd roku  Stowarzyszenie Polska Wódka (Polish Vodka Associations/PVA) toczy batalię o budowanie świadomości oznaczenia „Polska Wódka/ Polish Wodka”” – mówi Andrzej Szumowski, prezes PVA – To bardzo trudne, odpowiedzialne i długofalowe zadanie służące promocji i wspieraniu polskich rolników, gorzelników i producentów polskiej wódki. Polska wódka to nasze dobro narodowe, dziedzictwo historyczno- kulturowe, z którego powinniśmy być jako Polacy dumni. To element naszej tradycji. Dlatego powinniśmy promować unikalność i wyjątkowość tego polskiego trunku zarówno w kraju, jak i na całym świecie.
PVA w ub.r. zorganizowało szeroką debatę z Ministerstwem Rolnictwa, przedstawicielami branży, a także instytucji, które promują Polskę za granicą m.in. Instytutem Adama Mickiewicza. Prezes Szumowski ruszył w roadshow po Polsce, aby podczas spotkań opowiadać o polskiej wódce. Osobiście uczestniczył także w wielu zagranicznych misjach gospodarczych MSZ-u i Komisji Europejskiej, gdzie jako jedyny przedstawiciel polskiego biznesu spirytusowego miał okazję promować prawdziwie polskie wódki, spełniające wymogi definicji. W tym flagową polską markę Wyborową. Jednak to wszystko mało, aby wzmocnić świadomość i przekonać do ważności oznaczenia „Polska Wódka” polskiego konsumenta i polską gospodarkę. W promocję polskiej wódki powinni włączyć się przedstawiciele najwyższych polskich władz, agencji rządowych i dyplomacji. Wprost trudno uwierzyć, że  rosyjski Minister Spraw Zagranicznych włączył się w działania na rzecz promocji polskiej wódki, uruchomiając lawinę zainteresowania i nadając  sprawie nie lokalną, ale międzynarodową rangę.
Rosjanie wiedzą czym jest dobra wódka. Znają się na niej i potrafią ją produkować. Dlatego właśnie z Polakami toczą od lat wizerunkowy spór o to kto wymyślił i pierwszy zaczął produkować wódkę. W oparciu o fakty historyczne twierdzę, że Polska zasługuje na miano kolebki wódki” – mówi Andrzej Szumowski. W ciągu ponad 600-letniej historii gorzelnictwa doprowadziliśmy proces produkcji do perfekcji.

A naszą unikalną specjalnością jest produkcja wódki na bazie spirytusu ziemniaczanego. Jedną z najbardziej znanych i cenionych polskich marek produkowanych ze spirytusu ziemniaczanego jest Luksusowa. Jej delikatny, ale charakterystyczny smak jest rozpoznawalny przez koneserów za granicą. Jej eksport stanowi blisko 40%* produkcji i ma tendencję wzrostową. Niewątpliwie więc Luksusowa to nasza specjalność i prawdziwy powód do dumy. Jestem niezmiernie zobowiązany, że w sposób niezamierzony, ale niezwykle trafny i dla nas ważny, Pan Minister Ławrow nadał „Polskiej Wódce” wymiar międzynarodowy.” – kończy prezes Szumowski.
Wódka z ziemniaka jest wódką zdecydowanie wyróżniającą się na rynku zdominowanym przez wódki zbożowe. Do jej produkcji używa się wyselekcjonowanych gatunków ziemniaka o wysokiej zawartości skrobi, co nadaje tej wódce delikatny łagodny smak. Wódką z ziemniaka jest np. Luksusowa.      
Produkcja wódki z ziemniaka jest procesem  dużo bardziej skomplikowanym i kosztowniejszym niż produkcja wódek zbożowych. Wystarczy zauważyć, że ze 100 kg ziemniaków wyprodukować można ok. 12 litrów spirytusu, natomiast ze 100 kg żyta otrzymać można ok. 33 litrów spirytusu. Ponadto ziemniaki są surowcem bardziej wymagającym (np. wrażliwe na przemrożenie), co podwyższa koszty ich magazynowania.
Polacy szybko docenili potencjał ziemniaka, który już w XVIII wieku był szeroko wykorzystywany do produkcji wódki. Stąd też jego prawo do włączenia go do grona szacownych surowców, z których obecnie produkowane są wódki uprawnione do oznaczenia „Polska Wódka/Polish Vodka”.
Polska jest pierwszym producentem wódki w Unii Europejskiej, a czwartym na świecie.
Po latach debat na forum branży spirytusowej, międzyresortowych uzgodnień, dyskusji
w komisjach sejmowych i senackich rok temu została przyjęta regulacja określająca warunki produkcji polskiej wódki. Dla przypomnienia: zgodnie z nowelizacją ustawy o wyrobie napojów spirytusowych, która weszła w życie 13 stycznia 2013 roku, ”Polska Wódka/Polish Vodka” to produkt wytwarzany na terenie Polski, powstający wyłącznie z tradycyjnych zbóż uprawianych na terenie kraju – żyta, pszenicy, pszenżyta, owsa, jęczmienia albo ziemniaków. W świetle powyższego opisu „polska wódka”, podobnie jak szkocka whisky czy francuski szampan, może być produkowana jedynie ze ściśle określonych, tradycyjnych
i wyłącznie polskich składników, a cały proces produkcji musi zostać przeprowadzony wyłącznie na terenie naszego kraju
.
Oznaczenie geograficzne „Polska Wódka/Polish Vodka” odnosi się do wielowiekowej historii, tradycji, rodzimych surowców oraz jakości wódki wytwarzanej na terytorium naszego kraju. Stwarza to nowe możliwości budowania i umacniania wizerunku i nobilitacji tego - najbardziej rozpoznawalnego na świecie - polskiego produktu. Umożliwi to budowę wizerunku oraz ochronę ekonomicznych i prawnych interesów polskiej wódki w kraju i za granicą. Czym jest whisky dla Szkocji a, szampan i koniak dla Francji, tym jest wódka dla Polski.

Aby ułatwić konsumentom rozpoznanie prawdziwej polskiej wódki, Stowarzyszenie Polska Wódka – Polish Vodka Association (PVA) rok temu zainicjowało program „Polska Wódka”, polegający na wprowadzeniu  oznaczenia mającego podkreślić i zagwarantować, że dany produkt to „Polska Wódka/Polish Vodka”. Znakiem tym szczycą się wódki Wyborowa, Luksusowa, Pan Tadeusz, Premium. Ponadto do programu przystąpiły następujące marki: Koneser Premium, Vodka Metropolis, Koneser Vodka, Koneser De Luxe oraz Krakus, Krakus Eclusive, Wratislavia.
W uznaniu zasług Pana Ministra Siergieja Ławrowa dla promocji polskiej wódki Zarząd PVA nadał Mu godność Ambasadora Polskiej Wódki. Stosowny certyfikat, jak również prezent w postaci butelki Wódki Luksusowa i Wódki Wyborowa zostanie przekazany Panu Ministrowi za pośrednictwem Ambasady Federacji Rosyjskiej w Warszawie.
Jednocześnie Zarząd PVA postanowił nadać godność Ambasadora Polskiej Wódki Panu Johnowi Kerry , Sekretarzowi Stanu USA oraz Panu Ministrowi Spraw Zagranicznych RP Radosławowi Sikorskiemu.
Źródło: PVA

Wydawnictwo Czasopism i Książek Technicznych SIGMA-NOT

SigmaNot Polagra 250x250

engineering

moeschle

vimax

Ekomix

sitspoz