1 | 2 | 3 | 4 | 5

1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7

Wydarzenia

Opakowanie zrównoważone

Opakowania stają się nie tylko coraz bardziej przyjazne środowisku, ale są też wytwarzane zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju. Kierunek ten jest szczególnie widoczny w 2017 roku. Dzieje się tak, ponieważ firmy poszukują optymalnych rozwiązań dla środowiska, w połączeniu z korzyściami dla społeczności i oczywiście dla nich samych w aspekcie finansowym.


Rynek producentów opakowań w Polsce jest wart 33,5 mld zł. W 2020 r. osiągnie natomiast wartość 46 mld zł przy rokrocznym wzroście na poziomie około 6,8 proc. – wynika z raportu „Branża opakowań w Polsce 2010–2016 i prognozy 2017–2020”, przygotowanego przez Equity Advisors. Dynamika wzrostu rynku opakowań będzie determinowana głównie przez rosnące wydatki na konsumpcję, eksport i zmianę stylu życia. Szczególnie ten ostatni czynnik wymusza na producentach opakowań coraz większy nacisk na przestrzeganie zasad zrównoważonego rozwoju. Stąd też coraz większą rolę będą odgrywać działania w trzech obszarach.
Po pierwsze: Redukcja
Opakowania stają się coraz mniejsze i lżejsze. Wynika z tego wiele korzyści. Do produkcji zużywa się mniej surowca, a tym samym obniżeniu ulegają koszty wytwarzania. Dodatkowo czynnik ten ma niebagatelny wpływ na ekologię. Nie tylko optymalizuje, ale też redukuje obciążenia środowiskowe w całym łańcuchu logistycznym, a szczególnie w transporcie. Przykład? Opakowania szklane są obecnie aż o 30% lżejsze niż 20 lat temu.
Po drugie: Recykling
Najprostszym sposobem upewnienia się, że opakowanie w jak najmniejszym stopniu bazuje na obecnych zasobach jest stawianie na recykling. W przypadku szkła, które w całości składa się z naturalnych składników, poziom recyklingu wynosi 100%. Co więcej szkło jest jedynym opakowaniem, z którego po powtórnym przetworzeniu uzyskujemy ten sam jakościowo produkt. Oczywistym jest również, że w tym przypadku korzyści środowiskowe z recyklingu opakowań szklanych są nie do przecenienia. Produkcja szkła z recyklingu redukuje zanieczyszczenie powietrza o 20%, a wody aż o 50%.
Po trzecie: Świadomość
Tylko konsument mający wiedzę może podejmować świadome decyzje przy półce sklepowej. Edukację najlepiej zacząć jak najszybciej, zgodnie z maksymą – „czym skorupka za młodu...”. W kierunek ten wpisuje się projekt EduPak Polska skierowany do uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Pod koniec ubiegłego roku, dzięki udostępnionemu im filmowi o produkcji szkła, młodzież mogła zapoznać się z tajnikami wytwarzania opakowań szklanych, a następnie, w oparciu o zdobyte wiadomości, wziąć udział w konkursie pod hasłem „Drugie życie szkła”. Jego przedmiotem było przedstawienie pomysłu na powtórne wykorzystanie szklanego opakowania. Wystawa prac konkursowych, odbyła się podczas zeszłorocznych targów Glass w Poznaniu, a najlepsze z nich zostały nagrodzone.
Jak z kolei edukować osoby dorosłe? Najlepiej niestandardowo. Pokazuje to akcja zorganizowana przez Friends of Glass z udziałem Bartka Jędrzejaka. W jednym z supermarketów na półce ustawiono „mówiącą butelkę”, która nie tylko wchodziła w interakcję z klientami, ale też uświadamiała o korzyściach płynących z recyklingu szkła. Całość można zobaczyć tutaj https://www.youtube.com/watch?v=O8riIJBhCMw.
„Ten projekt pokazał nam, że nieszablonowe działania mają zdecydowanie lepsze przełożenie na świadomy wybór opakowań dokonywany przez konsumentów przy półce sklepowej” – informuje Barbara Maciałczyk z Ardagh Group, reprezentująca Friends of Glass w Polsce.

zdjęcie 3 Schemat

logo sigma

Baner Moeschle Polska

vimax

Ekomix

sitspoz