1 | 2 | 3 | 4 | 5

1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7

Wydarzenia

Branża winiarska z nadzieją wita rok 2018

Nowy Rok napawa nadzieją, skłania do snucia planów i wytyczania celów. W branży winiarskiej ogromne nadzieje pokładane są w pracach niedawno powołanego Zespołu ds. Rozwoju Sektora Winiarskiego w Polsce oraz obietnicy premiera Mateusza Morawieckiego odnośnie likwidacji podatku akcyzowego na cydr. Jak duże ma to znacze-nie dla branży winiarskiej? Na co jeszcze liczy branża i przed jakimi wyzwaniami stoi?
Na te i inne pytania odpowiadają członkowie Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa.

Miniony rok przyniósł polskiej branży winiarskiej duży, bardzo istotny projekt - Zespół ds. Rozwoju Sektora Winiarskiego w Polsce, powołany przy Ministerstwie Rolnictwa i Roz-woju Wsi. Przedstawiciele urzędów centralnych wraz z organizacjami reprezentującymi branżę wspólnie analizują problemy i zgłaszane postulaty. Inicjatywa daje szansę wypraco-wania kompleksowych rozwiązań, tak bardzo dziś potrzebnych. Jednym z wyzwań jest problem
rozbieżności w przepisach technologicznych i celnych oraz ustalenie jednoznacznych zasad klasyfikacji wyrobów. W tym celu niezbędna jest kooperacja Ministerstw: Rolnictwa i Finansów. Prace Zespołu stwarzają idealne warunki do merytorycznej dyskusji i rozwiązania problemu.

„Wierzymy, że 2018 r. przyniesie wiele pozytywnych zmian. W Nowy Rok spoglądamy z nadzieją. Ogłoszona, w październiku przez premiera Morawieckiego, informacja o obniżce podatku akcyzowego na cydr daje szanse rozwoju tego segmentu. Teraz czekamy na odpowiednią zmianę przepisów. Dodatkowo liczymy na szybkie wprowadzenie definicji „cydrów aromatyzowanych” do ustawy winiarskiej, co umożliwi rozpoczęcie w Polsce produkcji lubianych przez konsumentów cydrów o smakach innych niż jabłkowy” - mówi Magdalena Zielińska, prezes Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa.

Prace Zespołu pozytywnie ocenia Jakub Nowak, prezes zarządu - Jantoń S.A.: „W ramach ZP PRW prowadzimy zaawansowane rozmowy na poziomie różnych ministerstw. Widzimy, że chcą wspierać polskie przedsiębiorstwa. W końcu jest między nami dialog i wola, aby uporządkować te aspekty prawne, które hamują rozwój niektórych kategorii. Liczę na wdrożenie w życie obietnicy zniesienia podatku akcyzowego na cydr, co pozwoli na skokowy wzrost tego segmentu”.

Firma od lat nastawiona jest na propagowanie polskich produktów. Jantoń ma dostęp do najlepszego surowca w postaci rodzimych owoców, posiada nowoczesny zakład, który jest w stanie konkurować z firmami winiarskimi z Francji, Włoch czy Hiszpanii, do tego bardzo
rozwinięty marketing czy R&D. Do pełni szczęścia brakuje tylko jasnych i czytelnych przepisów, dzięki którym firma będzie mogła z powodzeniem podbijać zagraniczne rynki i budo-wać silną i rozpoznawalną markę polskich produktów.

„Nasza firma od lat uznawana jest za najbardziej innowacyjną w branży, co zobowiązuje do stałego monitorowania światowych trendów i wdrażania ich na polskim rynku. W kwestii perspektyw rynkowych również jesteśmy spokojni. Robimy dużo badań i wsłuchujemy się w głos konsumenta, śledzimy trendy a w ślad za tym - wprowadzamy na rynek produkty, które są zgodne z ich wymaganiami i oczekiwaniami. Przyszły rok będzie zatem obfitował w nowo-ści. Kończymy obecnie trzy poważne projekty strategiczne. Dwa z nich będą dużymi innowa-cjami. Nie mogę na tym etapie zdradzać szczegółów, mogę tylko ujawnić, że będą to produkty dedykowane na okres wiosenno-letni” - dodaje Nowak.

 Na realizację obietnicy premiera Morawieckiego liczy także Krzysztof Beling, Dyrektor Han-dlu i Marketingu - Warwin S.A.: „To olbrzymia szansa dla producentów cydrów. Likwidacja podatku akcyzowego byłaby niezwykle mocnym impulsem do ponownego wzrostu tej kategorii. Polskie cydry mają ogromną szansę stać się naszą narodową specjalnością. 

Nie powinniśmy zaprzepaścić takiej okazji”.

Warwin S.A. w 2018 r. planuje w dalszym ciągu rozwijać swoje marki, wierząc przy tym, że jakościowe cydry z polskich jabłek mają przyszłość. Firma chce skupić się między innymi na popularyzowaniu mniej znanych, ale dobrze rokujących i ciekawych wariantach smako-wych, takich jak cydr z truskawką czy limonką. Szansa dla tej kategorii pojawi się przy wspomnianym i oczekiwanym wsparciu polskiego rządu w postaci likwidacji podatku akcyzowego oraz wprowadzeniu definicji cydru aromatyzowanego do polskich przepisów. Umożliwi to producentom cydrów konkurencję z browarami produkującymi cydropodobne piwa - wyroby często znacznie niższej jakości, przez to zdecydowanie tańsze w produkcji.

Nad jeszcze większą rozpoznawalnością na rynku zamierza pracować Henkell & Co. Polska. Firmie zależy, by pozyskiwać coraz większe grono lojalnych konsumentów. Mając doskonałe doświadczenia z marką Mionetto Prosecco, którą zbudowano od podstaw na rynku polskim, nie powinno być z tym większego problemu. „Dziś Mionetto Prosecco to marka nr 1 zarówno w Polsce, jak i na świecie. Z marką Gin Lubuski jesteśmy liderem w perspektywicznej katego-rii, która przeżywa renesans popularności na arenie międzynarodowej. Popularność likierów Dalkowski i Canari przekłada się z kolei na naszą pozycję lidera również i w tej kategorii. 

Cieszymy się z tych sukcesów i traktujemy je jako doskonałą bazę do dalszego rozwoju nasze-go portfolio” - mówi Tomasz Leszko, Dyrektor ds. Marketingu, Członek Zarządu Henkell & Co. Polska.

Podobnie jak Jantoń, firma na bieżąco śledzi trendy rynkowe w Polsce i na świecie, wsłuchu-jąc się przy tym w potrzeby i oczekiwania klientów. W oparciu o tę wiedzę planowane są nowości rynkowe w roku 2018. Henkell & Co. Polska zapewnia, że nie zabraknie wśród nich bardzo innowacyjnych produktów. Jako, że polscy konsumenci są bardzo otwarci na nowości i innowacje, postanowiono uwzględnić ten fakt w planach na najbliższą przyszłość.

Wspomniany Jantoń S.A. zapowiada z kolei utrzymanie dwucyfrowego poziomu dynamiki sprzedaży. Planowane jest wzmocnienie takich marek jak: Monte Santi, Grzaniec Galicyjski, Zbójeckie Grzane, Dobroński Cydr czy Kadarka Prestige oraz wprowadzenie nowych strategicznych projektów, wspomnianych powyżej. Dodatkowo firma chce bardzo mocno pracować na rynkach zagranicznych, gdzie widzi duży potencjał wzrostu i ma już podpisane kontrakty. Trzecim obszarem rozwoju ma być kontynuacja konsolidacji rynku, zaczęta od zakupu Grzańca Galicyjskiego. Jantoń zdradza, że prowadzi już zaawansowane rozmowy z kilkoma podmiotami specjalizującymi się w winach gronowych.

O nowościach produktowych wspomina także Adam Gogacz, Specjalista ds. Marketingu z firmy Mazurskie Miody: „Planujemy wprowadzić na polski rynek kilka zaskakujących nowości i przeprowadzić odświeżenie szaty graficznej produktów obecnych w sprzedaży.
Skupimy się głównie na mocnych alkoholach oraz miodach pitnych. Liczymy na dalszy rozwój firmy oraz zdobywanie nowych kierunków eksportowych. Mamy nadzieję, że bez większych problemów dostosujemy się do oczekiwań konsumentów, których decyzje z roku na rok stają się coraz bardziej świadome, co nas bardzo cieszy”.

Nowy Rok w branży winiarskiej zapowiada się zatem bardzo pracowicie. Wprowadzanie nowych, często innowacyjnych produktów, odświeżanie dotychczasowych opakowań, zdobywanie nowych rynków zagranicznych - to tylko niektóre wyzwania, z którymi zmierzą się producenci w najbliższych miesiącach. Wielu z nich z nadzieją patrzy w przyszłość, szcze-gólnie pod kątem obniżki podatku akcyzowego na cydr, która bez wątpienia okazałaby się zbawienna dla rozwoju tej kategorii. Podobnie jak wprowadzenie definicji „cydrów aroma-tyzowanych” do ustawy winiarskiej. To wielka szansa dla polskiego przetwórstwa, dlatego mocno trzymamy kciuki za sfinalizowanie i realizację tych postulatów.

logo sigma

Baner Moeschle Polska

vimax

Ekomix

sitspoz