Pokal
Sok
Mrożonka
Lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipiscing elit dolor
Kliknij tutaj
Pokal
Sok
Mrożonka
Lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipiscing elit dolor
Kliknij tutaj
Pokal
Sok
Mrożonka
Lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipiscing elit dolor
Kliknij tutaj

Cydry, wina owocowe i miody pitne też chcą być 0%

Do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi trafił wniosek Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa o nowelizację ustawy o wyrobach winiarskich. Branży chodzi o regulacje, które umożliwią polskim producentom fermentowanych napojów winiarskich, m.in. cydrów, win owocowych i miodów pitnych, oferowanie opcji bezalkoholowych.

Zainteresowanie konsumentów produktami o zerowej lub obniżonej zawartości alkoholu nabiera tempa. Takie warianty ma w swoim portfolio praktycznie każda firma z branży alkoholowej.

Na sklepowych półkach oferta produktów 0% jest coraz większa, a w wielu miejscach powstają całe bezalkoholowe strefy.

 – Konsumenci nie tylko rezygnują z napojów z procentami, czego efektem są spadki wolumenu sprzedaży, ale także coraz częściej wybierają produkty o niższej zawartości alkoholu – zwraca uwagę Magdalena Zielińska, Prezes Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa. – Napoje 0% to doskonała alternatywa dla kierowców, osób na diecie czy przyjmujących leki. Nie bez znaczenia jest tu zauważalna zmiana stylu życia, jak i preferencji smakowych. Lekkie napoje zyskują na popularności, a odpowiedzią na te potrzeby są bezalkoholowe odpowiedniki praktycznie każdego trunku – piwa, wina, ginu czy rumu – tłumaczy.

Trend NoLO (No Alcohol & Low Alcohol) ma odzwierciedlenie w liczbach. Według Anny Wagner, Client Business Partner w firmie NieslenIQ jest on najbardziej widoczny – jeśli chodzi o wartość sprzedaży – w kategorii piw i wynosi ok. 7,5%. Na drugim miejscu są wina odalkoholizowane, które odpowiadają za ok 2,2% wartości sprzedaży całej kategorii (przy czym w przypadku samych win musujących znaczenie wariantów bezalkoholowych sięga  5,7%, wartości sprzedaży tego segmentu), a na trzecim miejscu uplasował się odpowiednik ginu – to 1,4%. Trend jest widoczny także w lokalach gastronomicznych. Badania pokazują, że to młode pokolenia – Millenialsi i Generacja Z  – najchętniej wybierają produkty 0%. 

Tymczasem polscy producenci fermentowanych napojów winiarskich, np. cydrów, win owocowych i miodów pitnych, wciąż nie mają możliwości oferowania opcji bezalkoholowych i – w niektórych przypadkach – niskoalkoholowych, z powodu braku odpowiednich regulacji.  – Aby to zmienić, nasza organizacja złożyła do Ministerstwa Rolnictwa wniosek o nowelizację ustawy o wyrobach winiarskich. Postulujemy przede wszystkim o obniżenie dolnych limitów zawartości alkoholu dla niektórych kategorii, modyfikację definicji oraz określenie dopuszczalnych metod dealkoholizacji – tłumaczy Magdalena Zielińska.  

Reklama