Przejdź do treści
Pokal
Sok
Mrożonka
Lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipiscing elit dolor
Kliknij tutaj

Piwa bezalkoholowe tylko dla dorosłych? Co mówią nowe oznaczenia na piwach?

Trzy największe browary w Polsce wprowadziły nowe oznaczenia na piwach. Dotychczasowe hasła: „Nigdy nie jeżdżę po alkoholu”, „Alkohol.Tylko dla pełnoletnich” oraz „W ciąży nie piję alkoholu” zastąpiły 3 piktogramy, ilustrujące te przekazy. Nowością jest oznaczenie „18+” na piwach bezalkoholowych. Czy to oznacza, że będą mogły je kupić tylko osoby, które ukończyły 18 lat?

Nowe oznaczenia na piwach

Producenci piwa zrzeszeni w Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie, czyli Kompania Piwowarska, Grupa Żywiec i Carlsberg, wprowadzili nowe, bardziej czytelne i widoczne dla konsumentów oznaczenia odpowiedzialnościowe, które pojawią się na wszystkich opakowaniach piwa oraz w przekazach reklamowych.

Dotychczasowe znaki z hasłami: „Nigdy nie jeżdżę po alkoholu”, „Alkohol. Tylko dla pełnoletnich” oraz „W ciąży nie piję alkoholu”, które pojawiały się rotacyjnie na opakowaniach piw, zostały zastąpione przez 3 piktogramy, ilustrujące te przekazy. Nowe znaki w przeciwieństwie do poprzednich nie będą stosowane przemiennie, a wszystkie 3 jednocześnie pojawiają się na wszystkich piwach.

Piwa bezalkoholowe tylko dla dorosłych?

Nowością wśród wprowadzonych zmian jest znak „18+”, który pojawił się na piwach bezalkoholowych. Czy to oznacza, że piwa bezalkoholowe będą mogły kupić i pić tylko osoby, które mają ukończone 18 lat?

Świat piwa to świat dorosłych, do którego osoby nieletnie nie powinny mieć dostępu. Każde piwo, alkoholowe i bezalkoholowe, jest produkowane i warzone z myślą o dorosłym konsumencie, a nie osobach niepełnoletnich. Dlatego branża piwowarska stosuje te same zasady we wszystkich działaniach marketingowych. Są one jednakowe dla piw zawierających procenty, jak i tych niezawierających alkoholu – wyjaśnił Bartłomiej Morzycki, dyrektor generalny w ZPPP Browary Polskie.

Jedną z kluczowych zasad zapisanych w Kodeksie Etyki Reklamy oraz w wewnętrznych regulacjach członków Browarów Polskich jest zapis mówiący, że reklama piwa nie może być w jakikolwiek sposób, ani poprzez jej treść, ani poprzez sposób przekazu, skierowana do osób poniżej 18. roku życia. Jego kontynuacją jest szereg zapisów szczegółowych wskazujący, że np. aktorzy występujący w reklamach piwa muszą mieć ukończone 25 lat, a przekazy mogą być zamieszczane w mediach, których odbiorcy przynajmniej w 75% stanowią osoby dorosłe, z kolei strony internetowe muszą być wyposażone w tzw. bramki wiekowe – dodał.

Reklama