– to strzał w dziesiątkę – tak winiarze ocenili opublikowany przez Inspekcję Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych. Broszura jest odpowiedzią na problemy winiarzy z właściwym znakowaniem produktów.
Kontrole wykazały nieprawidłowości
Podczas kontroli Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych, które odbyły się w 2024 roku, Inspekcja sprawdziła oznakowanie 46 partii produktów. W przypadku 26 (56,5 proc.) zakwestionowała informacje i sposób ich umieszczenia na etykietach. Zdaniem dr. Przemysława Rzodkiewicza, Głównego Inspektora Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych, znakowanie win w polskich winiarniach to obszar, który wymaga jeszcze poprawy. Stąd pomysł na stworzenie „Przewodnika po znakowaniu win innych niż musujące”.
– Celem publikacji jest zapoznanie środowiska winiarskiego z prawidłowym znakowaniem win produkowanych w Polsce. Nasz poradnik na konkretnych przykładach pokazuje, w jaki sposób przygotować etykietę wina, aby zawierała ona wszystkie elementy wymagane prawem. Jest to praktyczna publikacja, która podpowiada, jak zaprezentować swój produkt, zachowując wszystkie wymagane przepisami standardy w tym zakresie – wskazuje dr Przemysław Rzodkiewicz.
Autorzy publikacji podkreślają, że czytelność etykiety to fundamentalna zasada dotycząca opisu każdego produktu żywnościowego. Dlatego „Przewodnik” w przystępny sposób, krok po kroku, informuje, co należy zrobić, żeby etykieta wina spełniała wymogi zawarte w skomplikowanych aktach prawnych – zarówno polskich, jak i unijnych.
Broszura nie stanowi źródła prawa. Została przygotowana w celu wyjaśnienia i ułatwienia interpretacji treści przepisów regulujących zasady znakowania win oraz kwestii związanych z certyfikacją wina.
Producenci chwalą przewodnik
Producenci pozytywnie oceniają wydanie przewodnika. Właściciel Pałacowej Winnicy Godyla w Pawłowicach, Szymon Godyla podkreśla, że wyjaśnia on przepisy, które bardzo często są niezrozumiałe dla producentów.
Ta publikacja była bardzo wyczekiwana przez rynek, ponieważ przepisy mówiące o tym, jak etykietować wino, są bardzo szczegółowe i precyzyjne. Przewodnik z pewnością ułatwi ten proces – mówi Szymon Godyla.
Broszura zawiera wskazówki poparte dużymi, czytelnymi ilustracjami poprawnie wykonanych etykiet. Pozwala winiarzom zaoszczędzić czas, który zamiast na interpretację przepisów będą mogli wykorzystać na pracę przy winorośli i winie.
– Polskie winnice to bardzo często małe projekty, które ludzie robią poza swoją pracą. Czyli ktoś pracuje na co dzień osiem godzin w firmie, a następnie wraca do domu i prowadzi winnicę. I niejednokrotnie nie ma na tyle czasu, żeby te przepisy zgłębić – mówi właściciel Pałacowej Winnicy Godyla.
Publikacja pomoże budować marki polskich win
Prezes zarządu Winnicy Dom Charbielin, Mateusz Grocholski przyznaje, że zapoznał się z materiałem zawartym w przewodniku i deklaruje, że będzie z niego korzystał. Winiarz wyraził opinię, że publikacja przyczyni się do budowania marki polskich win.
– Zebranie w formie przewodnika wszystkich informacji dotyczących znakowania win będzie bardzo pomocne w pracy winiarza. Myślę, że strona formalna oraz postawienie na transparentność wobec konsumenta są bardzo ważne – podkreśla Mateusz Grocholski.
Dodaje, że w jego przypadku winiarstwo jest nie tylko drogą zawodową, ale również pasją.
Promocja winiarskich regionów Polski
Prawidłowe oznakowanie butelek win może okazać się również doskonałym narzędziem do promocji całych winiarskich regionów, budowania ich marki oraz rozpoznawalności wśród konsumentów w Polsce, Europie i na całym świecie.
Według najnowszych danych z ewidencji prowadzonej przez Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa w Polsce, zarejestrowanych jest ponad 700 podmiotów wyrabiających wino z winogron, pochodzących z upraw winorośli położonych na terenie Polski, przeznaczonych do obrotu handlowego.